Studentům vstup zakázán aneb Jak úžasnou životní dráhu jedné těžce tělesně postižené vozíčkářky odstartovala integrace...
Jmenuji se Marie Harcubová, jsem postižená těžkou formou dětské mozkové obrny, spastickou kvadruparézou. Od deseti let jezdím na elektrickém vozíku, jsem úplně závislá na pomoci ostatních a můj životní příběh naprosto zásadně ovlivnila integrace.
Narodila jsem se hodně předčasně s váhou 1200 g. Kolem roku
mi diagnostikovali nejtěžší formu dětské mozkové obrny, postižení všech čtyř
končetin. Můj mozek se naštěstí vyvíjel v normě. Do rehabilitační školky mě
mamka vozila 35 km denně, dva roky. Do předškolního oddělení mateřské školky
jsem byla integrovaná mezi zdravé děti, z nichž většina byla mými spolužáky i
na Základní škole. Nastupovala jsem do první třídy krátce po revoluci, v roce
1990, kdy byla obrovská euforie začleňovat postižené mezi zdravé, protože -
Nejsme jako oni!, Nebudeme jako komunisti zavírat postižené do ústavů...! Všichni
handicapovaní patří mezi nás!
To už je 25 roků...
A co o integraci říká moje mamka: "Když moje dcerka
Maruška nastupovala do mateřské školky v Harrachově mezi zdravé děti, nikdo
nevěděl, jak to bude fungovat. Učitelky však byly úžasné. Hry opatrně a citlivě
přizpůsobovaly holčičce, která nechodila a lezla pouze po čtyřech. Nikoho
nebrzdila, děti se učily ohleduplnosti a laskavosti. Když při besídce hrály na
hudební nástroje, ona ťukala svýma chromýma rukama do bubínku a všichni jsme
slzeli dojetím, jak se integrace povedla.
A podobně vše pokračovalo na základní škole. Přestože s
integrací neměl nikdo žádné zkušenosti, souhlasil okres, město, škola i skvělá
paní učitelka. Maruška byla první úspěšně integrovaný žáček široko daleko.
Plnila školní osnovy trochu pomaleji a kromě tělocviku byla klasifikovaná jako
ostatní. Na druhém stupni seděli s Maruškou v lavici postupně tři osobní
asistenti, vojáci "na civilce" a pomáhali jí. S chystáním pomůcek, se
psaním delších textů, které Maruška nestíhala, s přenášením přes schody. Nikoho
ze spolužáků postižená dívka nezdržovala a nebrzdila.
Roční studium ve Spojených Státech absolvovala ve třídě speciální pedagožky při High School ve Virginii, kde jsem s ní také seděla v lavici.
Na obchodní akademii jsem ji vozila do Jablonce nad Nisou, zase mezi zdravé studenty. Nahrávala si přednášenou látku na diktafon a doma přepisovala a přepisovala a učila se. Seděla jsem s ní v lavici a pomáhala jí. Maruška maturovala s jednou dvojkou. Zase se integrace podařila skvěle."
A výsledek vší té integrace či inkluze? Stala se ze mě žena,
která sice stále nechodí, ale jinak je zdravá. Stala se ze mě překladatelka;
přeložila jsem sedm knih z angličtiny a se dvěma jsem pomáhala. Také se ze mě
stala cestovatelka; navštívila jsem 25 zemí na čtyřech kontinentech, a ještě
aktivní blogerka - píšu blog o buddhismu, druhý o cestování a jsem ambasadorka
cestovatelského počítačového portálu http://disway.org
A posléze - myslím, že jsem slušný, laskavý a poctivý
člověk, který je vděčný všem těm úžasným kantorům, osobním asistentům a hlavně
mamce, že mi integraci umožnili. Ve svém třicetiletém životě jsem měla velkou
kliku na skvělé lidi bez předsudků, na lidi inteligentní, kteří byli tak
laskaví a věnovali mi pozornost.
A malý vzkaz pro vystrašené učitele: ´Kdybyste si náhodou
nevěděli rady, jak na úspěšnou integraci postižených žáčků, zajeďte se poptat
úžasných kantorů na základku do Harrachova. Jsem jim moc vděčná, že mi dali
šanci.´"
Se skvělou učitelkou Lori z Colorada v USA jsem si nedávno na téma integrace dlouze povídala. Šla už do důchodu, ale předtím 34 roky učila a pracovala s dětmi se speciálními potřebami. Podělila se se mnou o svůj názor a dlouholeté zkušenosti. Přišla do styku s různými studenty - především samozřejmě zdravými, ale také s tělesně i mentálně postiženými, trpícími různými duševními poruchami, u těch starších i potýkajícími se s alkoholem či drogami...
Co si myslíš o integraci, Lori?
Integrace v Americe funguje už léta velice dobře. Nedávno
jsem měla znova šanci sledovat, jaké skvělé služby škola, kde jsem vypomáhala,
poskytuje pro studenty se speciálními potřebami. Měli žáka na vozíku, jiného s
vývojovou vadou, další byl s Downovým syndromem, jiný s mírným autismem. Zdravé
děti měli povědomí o postižení spolužáka a jsou připraveni mu kdykoli pomoci.
Podle mých zkušeností ho berou naprosto normálně.
Ptala jsem se studentů, co si myslí o integraci. Řekli mi,
že mít mezi sebou spolužáka se speciálními potřebami jim nikdy nepřišlo nijak
zvláštní, jiné či divné. Všichni se shodli na tom, že integrace je součástí
běžného života. Každý žáček by měl mít příležitost se učit společně s
ostatními. Vštípí si tak vlastnosti jako je trpělivost a tolerance. A hodnotu
inkluze ocení poté i v dospělosti.
Má každé dítě osobního asistenta?
Pokud je to nutné tak ano. Asistenta má dítě, které ho
potřebuje, ať už se jedná o fyzickou nebo jinou pomoc. Každopádně se s dobrým
plánem mohou všichni něčemu přiučit a prospěje jim to. Všeobecně se dá říct, že
ve třídě je přítomen hlavní učitel a k dispozici má pomocného učitele/asistenta
s potřebnou úrovní vzdělání, případně zdravotní certifikací.
Oddělují se někdy žáci od sebe?
Od zbytku třídy se např. dítě s vývojovou poruchou odloučí
pouze v případě, když se s pomocným asistentem jde učit praktické pracovní
dovednosti, jako např. rovnání knihovny. Dítě se speciálními potřebami může být
ve kterékoli třídě, kde může fungovat.
Máš pocit, že by žák s handicapem narušoval nějakým způsobem
tvou výuku?
Za sebe mohu říct, že ne. Žák s handicapem ve třídě mou
výuku nikdy nijak zásadně nenarušoval. Stačilo občas podle potřeby látku trochu
upravit. Je to někdy těžší přizpůsobovat lekce někomu, kdo potřebuje
individuální přístup a tempo, ale určitě ne nemožné. Příprava je někdy
pracnější, ale dobrý učitel to zvládne.
Na větších školách v mém obvodu mají děti s různým
postižením, např. mozkovou obrnu, postižení následkem úrazu a další. Osobně
jsem se v poslední době setkala s dětmi, které trpěly post traumatickým
stresovým syndromem, úzkostí, bipolární poruchou, a dokonce jsem učila dítě se
schizofrenií (jakkoli je tato porucha u náctiletých vzácná). Před sedmi lety
jsem měla ve třídě kluka, který po nehodě zůstal na vozíku a byl úžasný.
Spektrum diagnóz je velmi široké, ale u nás mohou studenti s různými problémy
navštěvovat jakoukoli veřejnou školu.
Tolik učitelka Lori...
A ještě já, Maruška: "Poslední dobou stále dokola
omílaná slova integrace a inkluze jsou pro mnohé lidi děsivým strašákem. Jako
kdyby měla nastat invaze postižených, kteří se nahrnou do škol a budou všude
rušit, zdržovat a překážet těm chytrým a zdravým. Ono nás zas tak moc nebude. A
nebojte se nás tolik, jsme lidé jako vy, jen občas potřebujeme trochu pomoci.
Jsem příkladem integrovaného žáka od mateřské školky až po maturitu na obchodní
akademii a věřím, že setkání se mnou nikomu neublížilo, ani ho nijak
nepoškodilo.




Komentáře
Okomentovat